Dipetik drp INGATAN@yahoogroups (24/04/2007) oleh studioperintis@perintis.com.my
Sbg ibubapa dan pendidik, kita perlu memberi pujian dgn betul dan berpada2. Mungkin anda tertanya-tanya, adakah pujian-pujian yg anda berikan kpd anak2 dan pelajar2 kita itu ada keburukannya? Ya, pujian ada keburukannya jika tidak digunakan dgn betul. Memang pujian itu merupakan satu cara yg agak berkesan utk meningkatkan harga diri seseorang tetapi terdpt satu lagi strategi yg lebih berkesan.
Dr. Rudolph Dreikur, seorang pakar psikologi yg terkenal, pernah berkata, “…seorang kanak2 itu memerlukan galakan spt pokok perlukan matahari dan air”. Strategi ini lebih memberikan kesan berpanjangan kpd cara kanak2 itu melihat dirinya. Pujian dan galakan itu merupakan strategi yg positif, berkesan dan membawa manfaat jika digunakan. Kedua-dua teknik ini boleh:
a) Membina harga diri
b) Meningkatkan rasa bangga
c) Menggalakkan kerjasama
d) Membina perhubungan yg positif
e) Membantu kanak2 semasa mereka menghadapi kesukaran dan masalah
Bagaimanapun, jika anda kaji betul2, sebenarnya ada perbezaan yg ketara antara pujian dan galakan. Cuba anda lihat perbezaannya:
1.1 Pujian ialah satu ganjaran yg perlu dimenangi:
“Tahniah Haziq kerana berjaya dpt A dlm ujian smlm!”
1.2 Galakan pula ialah satu hadiah:
”Abah berasa bangga kerana Haziq betul2 berusaha dgn gigih utk peperiksaan kali ini!”
2.1 Pujian menggunakan perkataan2 yg menunjukkan kita menghakimi:
“Awak dpt jawab semua soalan dgn betul. Tahniah!”
2.2 Galakan menggunakan pertuturan perkataan yg menunjukkan kita mengambil berat:
“Saya berasa gembira apabila awak mencuba utk menjawab soalan saya tadi.”
3.1 Pujian menggalakkan pertandingan:
“Tahniah Aiman! Aiman dpt nombor satu dlm kelas!”
3.2 Galakan menggalakkan kerjasama:
”Teruskan usaha Ain! Nampak makin bagus keputusan periksa Ain.”
4.1 Pujian menunjukkan penerimaan bersyarat:
“Emak sygkan Odah bila Odah dpt keputusan yg baik dlm peperiksaan.”
4.2 Galakan menunjukkan penerimaan tanpa syarat:
“Emak sygkan Odah bila Odah berada di sisi emak.”
5.1 Pujian mengajar kanak2 utk memuaskan hati org dewasa:
“Bagus betul Hafiz hari ini sbb tolong mak mengemas rumah. Mak rasa bangga dgn Hafiz.”
5.2 Galakan pula mengajar kanak2 utk memuaskan hati mereka sendiri:
“Abah perhatikan skrg ini, Syakirin semakin rajin mengulang kaji pelajaran. Syakirin patut bangga dgn diri Syakirin.”
6.1 Pujian hanya boleh diberi apabila kanak2 itu berjaya:
“Tahniah, Zul kerana berjaya mendpt keputusan cemerlang dlm peperiksaan.”
6.2 Galakan pula boleh digunakan apabila seseorg kanak2 itu sedang menghadapi kegagalan atau kekecewaan:
“Tak apa, adik. Emak tahu adik dah berusaha keras utk mendptkan keputusan yg cemerlang dlm ujian Matematik itu. Teruskan usaha adik itu!”
Drp penerangan2 di atas, anda boleh lihat bhw puji2an boleh mendtgkan ketagihan dan boleh menyebabkan kanak2 itu mencari motivasi yg berbentuk luaran. Sebaliknya, galakan akan kurang menyebabkan ketagihan dan lebih menggalakkan motivasi dalaman kanak2 itu. Secara amnya, pujian itu berkesan, tetapi galakan lebih berkesan!
Topik ini dpt mendidik kita agar memberi pujian dan galakan bagi memotivasikan kanak2 utk belajar dgn lebih gigih dlm memahirkan diri mereka dlm bahasa Inggeris. Selain dua strategi ini, ada satu strategi yg lain. Strategi ini juga sering disarankan oleh penulis perhubungan manusia yang tersohor, Dale Carnegie, dlm buku beliau “How to Win Friends and Influence People”. Lihat dlm cerita berikut bagaimana strategi ini digunakan dgn efektif:
“Strategi ini saya pelajari drp John William, yg merupakan Pengerusi di sykt tmpt saya bekerja dahulu. John merupakan seorg ahli korporat yg hebat dan amat berbakat. ‘Kemahiran manusia’ beliau amat menakjubkan dan beliau disayangi, dihormati dan disegani oleh semua orang yg mengenali beliau. Saya amat seronok memerhati dan mempelajari cara beliau berinteraksi dgn org lain.
Bila2 shj setiausaha saya memberitahu bhw John sedang di talian, saya akan berasa teruja. Saya amat seronok berbual dgn beliau. Suatu hari, saya cuba menganalisa sebab2 panggilan beliau cukup menyeronokkan saya. Slps membuat analisa, saya mula memahaminya! John sering memuji saya, “Minit mesyuarat yg awak buat itu cukup hebat.” Beliau juga sering memberi galakan kpd saya, “Saya berasa gembira melihat awak hadir ke perlawanan persahabatan bola sepak sykt kita semlm. Bagus kerana awak sudi meluangkan masa awak untuk datang memberikan sokongan.”
Tetapi apa yg lebih penting ialah John sering menunjukkan minat beliau terhadap diri, keluarga, aktiviti@ dan juga kehidupan saya. Beliau sering menunjukkan minat kpd saya sbg seorg insan dan bukan sekadar pekerja beliau. Apabila John menelefon saya, beliau sudah tentu ingin bertanyakan urusan syarikat tetapi beliau akan memulakan perbualan beliau dgn bertanyakan anak2, isteri atau aktiviti2 saya. Beliau menunjukkan minat terhadap diri saya dan saya amat menyukainya.
Apabila saya menyedari akan kuasa minat ini, saya mula menggunakannya utk membina dan mengekalkan perhubungan dgn kanak2 dan pekerja2 saya. Saya masih ingat lagi pd suatu hari saya bertembung dgn seorg pekerja muda di pejabat dan kami mula berbual. Dgn mengambil iktibar drp sikap John, saya tidak memberi pujian atau galakan kpd beliau. Sebaliknya, saya menunjukkan minat yg ikhlas terhadap diri beliau. “Saya nampak awak baru beli kereta ya, David. Cantik warna kereta awak tu. Di mana awak beli kereta tu?” Muka pekerja muda itu kelihatan teruja! Pengurus Besar syarikat beliau menyedari kereta baru beliau dan mengambil masa utk memberitahu beliau! Perbualan yg ringkas itu lebih bermakna kpd beliau drp sbrg pujian dan galakan“
Pengajaran drp cerita ini, anda sbg ibubapa dan pendidik boleh memberikan hadiah menakjubkan kpd kanak2 dgn menunjukkan minat yg ikhlas dgn kehidupan mereka. Sbg contoh, jika anak anda pulang dg hasil lukisan yg dilukis oleh mereka di sekolah, anda mungkin boleh meluahkan perasaan anda, “Wah! Menariknya lukisan adik ni. Adik baru belajar di sekolah ke?” ataupun jika di sekolah, anda boleh menunjukkan minat anda dgn seseorg pelajar dgn berkata, “Cikgu dpt tahu bapa awak seorg anggota polis. Awak tahu tak datuk saya dulu pun seorg anggota polis?” Cuba tunjukkan minat yg ikhlas dgn kehidupan dan aktiviti2 anak2 dan pelajar2 anda.
Artikel di atas dipetik drp buku Cara Mudah Memperkenalkan Bahasa Inggeris Kepada Anak Anda terbitan Perintis Books Sdn. Bhd. Buku ini boleh dibeli di gerai Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd. & gerai Pekan Ilmu Publications & Distributors Sdn. Bhd. mulai 27 April sehingga 6 Mei sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2007. Utk maklumat lanjut, sila lawati www.perintis. books.com. my
Catatan.... Cerita Mami
8 years ago
No comments:
Post a Comment